نقش دادزن ها در تبلیغات و فروش

حتماً هنگام تردد در خیابان ها سر و صدای دادزن ها را شنیده اید. افرادی که مردم را به بازدید از یک فروشگاه دعوت می کنند، قیمت فروش یک کالا را فریاد می زنند و یا یک کالای مشخص را با صدای بلند فریاد می زنند، شنیده اید. فریادهایی گاهاً بلند و آزار دهنده که علاوه بر شنونده، حنجره و تارهای صوتی گوینده را نیز ناراحت می کند.

با توجه به نوآوری ها و روش های جدید در دنیای تبلیغات، استفاده از دادزن ها چه نقش تبلیغاتی برای فروشگاه ها و چه تأثیری بر فروش دارد. در این مقاله به نتایج استفاده از دادزن در فرآیند تبلیغات و فروش یک فروشگاه می پردازیم :

دادزن

جلب توجه مشتری

درگیری های ذهنی افراد، ورود ناگزیر سرعت به زندگی مردم و گرفتار شدن آنها در دنیای تبلیغات، باعث می شود که بسیاری از اطلاع رسانی ها و تبلیغاتی که کسب و کارهای مختلف برای فروش خود در نظر گرفته اند توسط مشتریان دیده نشود و یا اگر دیده می شود نیز به علت تعدد آنها، اهمیت زیادی به آن داده نشود. استفاده از دادزن کمک می کند تا اگر تبلیغات یک فروشگاه دیده نشود، دادزن به صورت صوتی آن را به اطلاع مشتریان احتمالی برساند. فریاد زدن دادزن ها، باعث جلب توجه افراد می شود و مطالبی را که عمدتاً مشتریان  حوصله و زمان خواندن آن را ندارند، از این طریق اطلاع رسانی می کنند که می تواند در تحریک آنها به خرید موثر باشد.

مقرون به صرفه بودن

برای نوشتن پیام های بزرگ(طولانی) و توضیح شرایط فروش، استفاده از تبلیغات محیطی نظیر بیلبوردها، هزینه گزافی برای فروشگاه ها به دنبال دارد. از این رو استخدام یک دادزن با حقوق روزانه حداکثر 25 هزار تومان(فارغ از انسانی بودن یا نبودن این کار)، می تواند تمام پیام های لازم جهت تبلیغات را با هزینه ای کمتر به اطلاع مشتریان بالقوه برساند. اگرچه بیلبوردها مزایای زیادی نیز دارند ولی برای فروشگاه هایی با مقیاس کمتر و کوچک تر استفاده از دادزن ها جهت توضیح شرایط فروش و دسترسی به مخاطب هدف بیشتر، مقرون به صرفه تر است.

در معرض دید قرار گرفتن

برخی از فروشگاه هایی که فضای کوچکی در حاشیه اصلی خیابان دارند یا فروشگاه هایی که موقعیت مکانی آنها نسبت به رقبا نامناسب تر(در داخل کوچه ها یا خیابان های فرعی مستقر هستند) است. برای افزایش فروش خود و هدایت مشتریان، شرایط فروش خود را از طریق دادزن ها معرفی می کنند.

دادزن

آزاردهنده بودن

استفاده از این روش باعث می شود بسیاری از مشتریان به دلیل آلودگی صوی ناشی از فریادهای یک دادزن، نه تنها به فروشگاه مورد نظر وی مراجعه نمی کنند، بلکه گاهی به فریاد زن یا کارفرمای او نیز معترض می شوند. همچنین برخی از دادزن ها در پیاده روها در کنار مشتریان احتمالی راه میروند و ملتمسانه از آنها می خواهند که از فروشگاه آنها بازدید کنند. این موضوع نیز اگرچه کوتاه است اما نوعی مزاحمت محسوب می شود و حس ناخوشایندی برای مشتری به وجود می آورد.

با بررسی انجام شده در مجموع استفاده از دادزن ها اگرچه یک روش معمول در تبلیغات نمی باشد، اما جهت افزایش فروش علی الخصوص در دوره فروش ویژه و زمانی که فروشگاه شرایط جدیدی اعم از محصولات جدید، تخفیف ویژه و … به وجود می آورد، اثربخش است.

حسن پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *