تخفیف فصلی

حتماً در پایان هرفصل از سال و یا قبل از شروع مناسبت های مهم، با تخفیف فصلی در فروش محصولات و خدمات در فروشگاهها و بنگاه های مختلف مواجه شده اید. در این مقاله در خصوص اینکه ارائه تخفیف چطور باید باشد و چه تأثیری بر رفتار مشتریان دارد و همچنین مزایا و معایب ارائه این نوع تخفیف را با شما به اشتراک می گذارم.

تفکر رایج در ذهن برخی از فروشندگان این است که در دوره تخفیف خود صرفاً تعداد محدودی از کالاها را تحت پوشش تخفیف قرار می دهند و عمدتاً محصولاتی را مشمول این تخفیف می کنند که در دوره اصلی فروش (بهترین زمان فروش)، کمترین مقدار فروش را داشته اند و درواقع هدف فروشنده، فروش کالاهایی است که در مدت زمان موردنظر وی، جذابیتی برای خریدار نداشته است. در حالی که انتظار مشتری دزیافت تخفیف بر روی محصولاتی است که در دوره اصلی فروش هم جذاب هستند و مشتریان می خواهند از این فرصت برای خرید آنها با قیمت مناسب تر استفاده کنند.

تفکر فوق، تفکر صحیحی در مورد ارائه تخفیف نمی باشد. مشتریان پس از یک یا دوبار مراجعه و مشاهده تعداد و تنوع کالاهای مشمول تخفیف، در تخفیف های بعدی شرکت نخواهند کرد. چون آنها دوست دارند محصولات متنوع و زیادی را با قیمت تخفیفی خریداری کنند، نه اینکه کالاهایی را که در هر فروشگاهی در دسترس خواهد بود، بخرند. لذا با گذشت زمان آگهی های ارائه تخفیف مشتریان زیادی را جذب فروشگاه نمی کند.

تخفیف فصلی؛ مزایا و معایب

هدف اصلی ارائه تخفیف، تسریع در فروش کالاهایی است که زمان مناسب فروش آنها رو به اتمام است. لذا فروشندگان این کالاها را با تخفیف ارائه می کنند تا ضمن ایجاد نقدینگی برای خرید محصولات جدید، فضای فروشگاهی را نیز برای چیدمان محصولات جدید برای فصل بعد و یا دوره جدید فروش آماده سازند. با این تعریف، نگهداری کالاهای پرفروش به امید فروش پرسودتر آن در ادامه فصل و یا سال بعد و عدم ارائه تخفیف روی آنها اقدامی اشتباه در استراتژِی تخفیف است.

با این روند در واقع حفظ کالای جذاب منجر به عدم فروش سایر کالاهای موجود می شود. در حالی که فروشندگان باهوش تخفیف خود را بر روی همه اجناس ارائه می دهند تا ضمن فروش بیشتر، سبد خرید مشتری را بزرگ تر کنند. قطعاً می دانید که مشتری در زمان خرید است که بیشتر می خرد، لذا تخفیف کالاهای جذاب در صورتی که منجر به فروش شود، فروش سایر محصولات را نیز به دنبال دارد.

هفت توصیه برای فروش بیشتر در تخفیف

اما برای اینکه بتوانیم طرح تخفیفی مناسب و جذابی داشته باشیم، چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این بخش به اقداماتی اشاره می شودکه برای بهترشدن طرح تخفیفی لازم است مورد توجه قرار گیرد:

  1. قبل از شروع دوره تخفیف اطلاع رسانی گسترده از طریق فضاهای تبلیغاتی فیزیکی و مجازی (نظیر social media، سامانه پیامکی و …) صورت پذیرد.
  2. تعداد دوره هایی که در هرسال تخفیف ارائه می دهید را محدود کنید در غیر این صورت به کسب و کار شما به عنوان مشاغل همیشه تخفیف نگاه می کنند و در بازه های غیرتخفیفی از فروش مناسبی برخوردار نخواهید شد.
  3. زمان شروع و پایان تخفیف را از قبل معین کنید و تحت هیچ شرایطی این مدت را تمدید نکنید. در صورتی که در مدت زمان تعیین شده فروش مناسبی نداشتید، روش های دیگری غیر از تمدید تخفیف را برای فروش انتخاب کنید.
  4. تخفیف را برای تمام کالاها ارائه دهید و از تخصیص طرح به یک یا چند بخش محدود از فروشگاه اجتناب کنید. مشتریان وقتی وارد فروشگاهی می شوند و با بخش های محدودی برای خرید تخفیفی مواجه می شوند، حس خوبی پیدا نمی کنند و معمولاً در دوره های بعد، شرکت نخواهند کرد.
  5. در صورتی که کالاهای غیر تخفیفی زیادی دارید، حتی الامکان در دوره تخفیف، فضای نمایش این کالاها را از فضای چیدمان کالاهای تخفیفی جدا کنید. مثلاً تخفیف را در طبقه بالا و غیر تخفیف را در طبقه همکف و یا در فروشگاه های کوچک یک بخش بزرگ از فروشگاه را به این امر اختصاص دهید. اجازه دهید مشتری خود را در انبوهی از کالاهای دارای تخفیف ببیند.
  6. اگر می خواهید در کنار کالاهای مشمول تخفیف، اقلام غیرتخصصی خود را نیز به فروش برسانید، در این مدت به فروشندگان خود توصیه کنید حتماً سایر کالاها را نیز به مشتریان پیشنهاد دهند. همانطور که گفته شد، بهترین زمان فروش بیشتر، در هنگام خرید مشتری است.
  7. وضعیت فروش خود را در پایان دوره تخفیف بررسی کنید و از نتایج آن برای دوره بعد بهره برداری کنید.

تخفیف فصلی

مزایا و معایب تخفیف

لازم است قبل از شروع تخفیف در مورد مزایا و معایب تخفیف اطلاع کافی داشته باشید تا با دانش کامل به استقبال آن بروید. ارائه تخفیف بر روی کالاها و محصولات، مزایایی دارد که صاحبان کسب و کار باید در جهت بهره برداری از آنها تلاش نموده و مراقب آسیب های ناشی از معایب محصول نیز باشند.

مزایای تخفیف

  1. تسریع در فروش کالاهایی که فصل فروش آنها  رو به اتمام است.
  2. افزایش نقدینگی در کوتاه مدت از طریق فروش بیشتر با سود کمتر.
  3. ایجاد فضای خالی جهت چیدمان کالاهای جدید و تنوع بیشتر محصولات.
  4. جذب تعداد مشتری بیشتر و افزایش بازدید از محل فروشگاه.
  5. عدم نگهداری کالاهای یکنواخت و بدون تنوع برای مدت طولانی در فروشگاه.
  6. تسریع در بازگشت سرمایه.
  7. ایجاد حس خوب در مشتری نسبت به شما و فروشگاه تان.

معابب تخفیف

  1. ممکن است بسیاری از مشتریان فقط در دوره های تخفیف برای خرید مراجعه نمایند. لذا منتظر می مانند تا دوره تخفیف شروع شود و ممکن است در غیر این زمان مراجعه ای نداشته باشند.
  2. بسیاری از مشتریان در دوره های غیرتخفیف، انتظار دریافت کالا با قیمت پایین تر را دارند.
  3. حاشیه سود محصول نسبت به سود معمول آن پایین تر می آید.
  4. عدم مراجعه مشتری در دوره تخفیف برای برند فروشگاه مناسب نیست.
  5. ارزش محصول شما در نگاه مشتری کم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *